Direktlänk till inlägg 19 april 2010

nu är det dags igen.........

Av Ulrica - 19 april 2010 13:02


att skriva lite mer ..... för nu har jag hittat något mer som jag har "retat" upp mig på.


Hörde på radion förra veckan om att lärarna skall få ett "kort" som legitimerar dem, alltså att de är full utbildade lärare och detta körkort ska då tala om att de kan sätta betyg åt eleverna.


Hmmmm tänker jag - och tänker på hur många det är som har körkort för bil som absolut inte skall ha det - lika med lärarna - finns hur många som helst som absolut inte skulle få lov att ha detta körkort.


Finns hur många lärare som helst som har en fantastisk utbildning och har klarat sig galant genom alla skolor och högskolor - MEN de kan ju inte lära ut någonting till eleverna för de har ingen som helst känsla för hur man lär ut detta till eleverna. Skulle inte detta var det första kravet man kollar innan man blir accpeterad till lärarhögskolan ??


Av egen erfarenhet - så kan jag säga att jag hade stora problem i skolan när det kom till matematik - inte vanlig matte - men när det kom till ekvationer mm mm - var min stora fasa - för jag kunde helt enkelt inte - eller snarare - jag behövde mer tid. Vad får man då - jo en lärare som står och rabblar och skriver på tavlan - och som blir irriterad när jag inte förstod - för det var ju så enkelt för honom. Hur i sjutton blir man inspirerad att lära sig då ?? och mycket riktigt - struntade i lektionerna - gick ut med 1:a i matte -japp på den tiden fick men gå ut med det   


Idag sitter jag med huvudansvaret för inköpen på vårt företag och jag har inga som helst problem att få ihop matematiken :) Men jag kunde ha blivit en osäker person - som inte vågade ge mig på något sånt här  - om jag inte visste innerst inne att jag faktiskt klarar matte.


Sedan har jag en son - som då har fått sina matematiska talanger från sin far. Mycket duktig och har alltid tyckt att matematik vart en av de roligaste ämnena i skolen. Han går nu bygg linjen på gymnasiet - och läser några extra timmar av vissa ämnen för att senare ha behörighet att läsa på högskolan. Bland annat matte B - men han var osäker på om han ville läsa denna kursen och då frågade jag varför och då berättade han att hans lärare var både otrevlig och hade klart talat om för "bygg eleverna" att han egentligen inte var intresserad av att undervisa dem - utan han ville bara ha "natur -och tekniker" som elever. Byggeleverna hade han fått tilldelats sig och var inte alls nöjd med detta. Nu gick Ulrica i taket - ringde genast upp sonens lärare och han visste om detta problem men de kunde inget göra. Då ringde jag upp rektorn - och ifråga satte denna lärares kompetens. Hur i pipsvängen kunde han dra alla elever över en kant - OCH är det någonstans man använder mycket matematik så är det väl när man jobbar som snickare (räkna ut rätt materialåtgång, vinklar och vrår, arbetstid mm mm). Sedan  - om nu det inte är världens smartaste elever - så är det väl lärarens uppgift att se till att de tycker det är roligt - och anpassa "nivån" till matematik som de kan ha nytta av (inte på matte B nivån men på matte C kan man göra detta).


Fick lov att ringa upp läraren ifråga - och han berättade stolt för mig - att han inte tyckte om dessa byggelever -  och var upprörd på mig som mamma att jag hade satt en så talangfull elev på Bygglinjen - och det skulle han aldrig gjort - MEN det är en helt annan historia.


Det finns många lärare som bara går från skola till skola - grundskolan - gymnasiet och sedan lärarhögskolan, jag tycker man skall ha minst 2 års arbetslivserfarenhet innan man skulle bli accepterad på lärarhögskolan - och visst - man kan gå som vikare - för då får man testa på och se om man klarar av detta tuffa yrke.


Och vad är det som säger att bara för man inte har lärarutbildning - så är man en sämre lärare, flertal vikarier vi hade - bland annat en i franska - lärde ut på ett enkelt och roligt sätt, första året plugga vi glosor och pratade franska hela lektionerna - ALLA kunde föra en konversation på franska - året därpå fick vi en "utbildad" lärare - sen var det kört - bara grammatik och rätt meningsuppbyggnad - inte vart det många som öppna "käften" efter det.


Nej jag drar inte alla över en kant - det är tufft att vara lärare - men det är tufft i många yrkeskategorier.


Kanske ska vi börja om från början - med att titta över skola - föräldrar - vem som har ansvar för vad


Må gott  


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrica - 19 januari 2011 11:19

Fy vad jag är duktig.... snart är det en hel månad som vi flitigt gått till gymmet och tränat. Det konstiga är att jag alltid avskytt att springa - oavsett om det var när man tränade som mest och spelade på elitnivå eller som de sista åren bara för a...

Av Ulrica - 3 januari 2011 13:36

  Härligt med samtidigt så skrämmande - att tiden går så himla fort. När man va "liten" så kunde sommarlovet vara hur länge som helst, nu går det ett år på ett sommarlov. Men å andra sidan - tänk om dagarna varit längre - så skulle man ju aldrig ko...

Av Ulrica - 28 december 2010 15:53

inte riktigt lika skrikig - men jag älskar ju gult så den yttre gula får faktiskt vara kvar.   Hej alla - hoppas alla haft en härlig jul. Vet att det inte är alla förunnat men ... jag har verkligen njutit. Lugnt och skönt, lagomt med god mat, so...

Av Ulrica - 23 december 2010 10:01

Oj vad den blev skrikig i färgerna. Men va sjutton får bli såhär till jag vill byta till nått annat. Kommer nog på nåt nytt snart - för annars brukar man vara ganska idefattig vid det här laget - med ansträngt minne för att hitta bra julklappar och...

Av Ulrica - 23 december 2010 09:38

  Och ja visst - många får problem att ta sig hem och fira jul med sina nära och kära.   Då kanske vi ska tänka på alla de som jobbar för högtryck för att vi ska ta oss till våra nära och kära. Kan inte tänka mig att det är så roligt att stå ut...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards