Direktlänk till inlägg 19 mars 2010

Blogga eller inte........

Av Ulrica - 19 mars 2010 13:11

 

ska man blogga varje dag eller inte, vissa dagar har man ju inget att skriva om och vissa dagar tycker man att det finns massor att skriva om. Men frågan är om det är intressant för andra att läsa om man bara skriver om ingenting men å andra sidan - bloggar jag för att jag vill att andra ska läsa just MIN blogg - när det finns femhundrasjuttiosjutton andra som också bloggar eller bloggar jag för att få tankar ut i cyberrymden. Tja....... det är ju bara upp till mig att bestämma :)


har en del tankar om vad jag skulle vilja blogga om men är nog en liten fegis -

men nu ska jag skriva om en sak som jag länge funderat på och som jag hörde på radion häromdagen. Handlar om mobbing och våra barn.


Barn blir mobbade i skolan - är och har alltid varit så, dock tror jag att det har ökat kraftigt sista 20 åren. Då frågar jag  - VEM är ansvarig för att detta fortgår, skolan eller vi föräldrar???


Jag ÄR och har alltid varit en tuff mamma med regler både som positivt och negativt för mina barn (vilka nu inte längre är några barn - men å andra sidan är de alltid ens barn). Man SKA uppföra sig, man SKA passa tider, man SKA visa respekt för äldre. Är envisheten själv - varför vi inte haft mycket tjat hemma om att få eller inte få saker, vara ute eller dylikt. För barna har fått svar omgående på sig fråga om saker och ting. Ibland har jag sagt ja och ibland nej - och då har barnen med en gång fått ett svar som gäller.


Himla duktig du e då tänker ni säkert - NEJ inte alls, men detta har fungerat för mig och faktiskt så när vi har pratat om detta nu när barnen är äldre så tycker det VAR bra - många gånger var de nog arga  - men när det fått lite distans till det hela så........


nu tbx till mobbingen - skolan - ja, flera skolor har ju blivit anmälda och dömda för att de inte tagit mobbing på allvar, och jag kan förstå de barn som blir utsatta för detta vilket helvete det är. Att inte våga gå till skolan, alltid smyga och undra när nästa påhopp kommer. Att sen när man äntligen vågar berätta för någon "vuxen" - så blir det inte alls den "lättnad" som de trodde utan sju resor värre. MEN är det skolans ansvar för att en elev blir mobbad?? Eller är det vi föräldrar som skall se till att våra barn inte mobbar andra?


Jag anser med STORA bokstäver att det är vi föräldrar som skall se till att våra barn inte mobbar andra barn. Har vi satt barn till världen är det VÅR uppgift att se till att de lär sig både positiva och negativa saker i livet. Någonstans i mobbingprocessen måste ju ändå föräldrarna till de barn som mobbar det utsatta barnen bli kontaktade - vad gör de föräldrarna?? 


Hade jag fått reda på att något utav mina barn hade utsatt ett annat barn för mobbing - så hade jag blivit fullständigt tokig. Om det så hade tagit 3 månader av utegångsförbud och jag skulle suttit eller ringt läraren varje dag för att kolla upp att det inte hände igen - så hade jag gjort det, för jag skulle eller kommer aldrig att acceptera att något av mina barn skulle utsätta en annan person för mobbing, andra nedlåtande uttryck vare sig psykiskt eller fysiskt.


Har tutat i mina barn sedan länge att det finns olika sorters människor - vissa ser mer eller mindra bra ut, vissa är duktigare teoretiskt andra duktigare praktiskt vissa är duktiga på att teckna andra är duktiga på att idrotta - det finns en uppsjö av talanger - det gäller bara för varje person att hitta vad de själva tycker det är bra på och sedan stötta dem i det.


Men av erfarenhet så vet jag att alla föräldrar är inte av samma åsikt - och det skriver jag för att jag vet detta säkert. Vissa föräldrar tillåter sina barn att "retas" men de får absolut inte slåss, vissa föräldrar tror inte att ens egna barn gör någonting "ont"  eller fel.  Att andras barn mobbas är helt ok - så länge det inte drabbar deras barn. Och det är dagens sanning.


Mina barn har åkt fast för snatteri - visst blir man lite uppjagad - men jag är bara glad att de åkte fast första gången - för sedan gjorde de inte om det igen.

Så de är inga "änglabarn" - även de har gjort sin beskärda del av dumheter - MEN de har fått ta konsekvenserna - och lärt sig något av det i slutändan (och det har aldrig varit någon fysisk bestraffning inbladad).


Men som slutord vill jag bara säga - älska dina barn och lär dem saker - som gör att det blir levnadsglada självständiga individer - att det sen innebär att du måste vara "sträng" ibland - så är det din uppgift som förälder att vara det - sen kan du uppväga det med mycket kärlek i andra änden när saker och ting händer.


Det är vårt ansvar som förädrar att se till - att våra barn - kanske i motsatthet av vad som händer idag - kan ta små steg - till att göra vår värld bättre - och få slut på "tråkigheter" som man läser om i tidningara dagligen.


som någon sa - vi behöver lära oss att ha mer civilkurage


tack för mig   





 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrica - 19 januari 2011 11:19

Fy vad jag är duktig.... snart är det en hel månad som vi flitigt gått till gymmet och tränat. Det konstiga är att jag alltid avskytt att springa - oavsett om det var när man tränade som mest och spelade på elitnivå eller som de sista åren bara för a...

Av Ulrica - 3 januari 2011 13:36

  Härligt med samtidigt så skrämmande - att tiden går så himla fort. När man va "liten" så kunde sommarlovet vara hur länge som helst, nu går det ett år på ett sommarlov. Men å andra sidan - tänk om dagarna varit längre - så skulle man ju aldrig ko...

Av Ulrica - 28 december 2010 15:53

inte riktigt lika skrikig - men jag älskar ju gult så den yttre gula får faktiskt vara kvar.   Hej alla - hoppas alla haft en härlig jul. Vet att det inte är alla förunnat men ... jag har verkligen njutit. Lugnt och skönt, lagomt med god mat, so...

Av Ulrica - 23 december 2010 10:01

Oj vad den blev skrikig i färgerna. Men va sjutton får bli såhär till jag vill byta till nått annat. Kommer nog på nåt nytt snart - för annars brukar man vara ganska idefattig vid det här laget - med ansträngt minne för att hitta bra julklappar och...

Av Ulrica - 23 december 2010 09:38

  Och ja visst - många får problem att ta sig hem och fira jul med sina nära och kära.   Då kanske vi ska tänka på alla de som jobbar för högtryck för att vi ska ta oss till våra nära och kära. Kan inte tänka mig att det är så roligt att stå ut...

Ovido - Quiz & Flashcards