Direktlänk till inlägg 21 november 2007

Teorin om varför man blir långsynt

Av Ulrica - 21 november 2007 13:59

Hoppas Ni nu läste rätt - teorin om lånsynthet inte långsinthet :)


Har ju - och faktiskt sedan några år tbx - blivit långsynt - denna upplevelse infaller ju naturligtvis senare eller tidigare hos olika personer  - men mina första antydningar uppkom vid 37 års ålder. Noterade att jag fick lite svårare att fixera texten när jag läste morgontidningen. Efter ett par månader gick jag till optikern - då jag trodde att det var fel på mina glasögon - då jag varit närsynt med brytningfel i nästan 30 år. Men icke sa nicke - han meddelade drasktiskt att jag började bli gammal ??????  Gammal - vem - JAG??  Inte då - men ok - lite äldre än förr kunde jag ju hålla med om men inte sjutton hade jag blivit gammal bara så där.


Men tydligen inom optiker världen så betecknas men som gammal när LÅNGSYNTETEN infaller - bara som info till Er som inte uppnått dit ännu.


Visst är det inte kul - men spelar det roll. Grunnade ett tag och nu  - ett flertal år senare så ser jag det bara som positivt. För långyntheten innebär faktiskt positiva saker.  För långsynthet innebär faktiskt att man ser sämre på närme håll och det har inneburit två fördelar för mig. Först att att jag inte längre behöver min glasögon på heltid - för när de två polerna, närsynthet och långsynthet möte så blir ju faktiskt synen BRA!! -och sedan har jag skaffat linser - och då behöver jag bara EN lins - för jag ser lång med det ena ögat med lins och nära med det andra ögat UTAn lins - himla käckt kroppen fungerar eller hur:))


Sen är det ju den största fördelen - som jag glömde räkna med ovan -


det är när man ställer sig framför spegeln på morgonen - så är man ju faktiskt lika "linjefri" (finare ord för rynkfri) och vacker som förr - eftersom du ser sämre på nära håll så ser man ju inte alla dessa fel lika tydligt längre - så egentligen är det ju huvudet som försöker göra oss lyckligare  - nu när denna långsynthet infaller - tänk va bra. Att utan en enda ansträngning med knivar el operation kan vi fortfarande va lika glada som förr. :)


Så gör som jag - se saker från den positiva sidan


En annan dag ska jag skriva om gravitations krafternas negativa sida för vår kropp - men det är en annan story


Må gott alla!!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Ulrica - 19 januari 2011 11:19

Fy vad jag är duktig.... snart är det en hel månad som vi flitigt gått till gymmet och tränat. Det konstiga är att jag alltid avskytt att springa - oavsett om det var när man tränade som mest och spelade på elitnivå eller som de sista åren bara för a...

Av Ulrica - 3 januari 2011 13:36

  Härligt med samtidigt så skrämmande - att tiden går så himla fort. När man va "liten" så kunde sommarlovet vara hur länge som helst, nu går det ett år på ett sommarlov. Men å andra sidan - tänk om dagarna varit längre - så skulle man ju aldrig ko...

Av Ulrica - 28 december 2010 15:53

inte riktigt lika skrikig - men jag älskar ju gult så den yttre gula får faktiskt vara kvar.   Hej alla - hoppas alla haft en härlig jul. Vet att det inte är alla förunnat men ... jag har verkligen njutit. Lugnt och skönt, lagomt med god mat, so...

Av Ulrica - 23 december 2010 10:01

Oj vad den blev skrikig i färgerna. Men va sjutton får bli såhär till jag vill byta till nått annat. Kommer nog på nåt nytt snart - för annars brukar man vara ganska idefattig vid det här laget - med ansträngt minne för att hitta bra julklappar och...

Av Ulrica - 23 december 2010 09:38

  Och ja visst - många får problem att ta sig hem och fira jul med sina nära och kära.   Då kanske vi ska tänka på alla de som jobbar för högtryck för att vi ska ta oss till våra nära och kära. Kan inte tänka mig att det är så roligt att stå ut...

Presentation

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<<
November 2007 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Gästbok


Ovido - Quiz & Flashcards